FaMiLjEn!

 

 

Våran familj består av:

 

mig, Yoanna

Yoanna

en kreativ energisk duracellkanin
med tusen järn i elden
som gör som björnen ibland,
går i ide.

 

Jag är även mamma till
3 små viktiga människor:

 

 

 

Vanessa

Vanessa

född -00
tjejen med de många namnen (8 st!!), smart med temperament precis som sin mamma.

 

 

 

Vilder

Vilder

född -04
en tänkare och filosof,
med ögonfransar som gör vilken tjej som helst avis!

 

 

 

Vilgot

Vilgot

född -05
energiknippe och en intensiv liten pajas,
föddes med ett litet kors i pannan mellan ögonen,
sägs att han är beskyddad,
kan behövas för han har en förmåga att hamna i trubbel och snubbel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Julen närmar sig med stormsteg

och jag funderar massor å känner mig smått irriterad på all borskämda j*a ungar!!!
(ja inte mina såklart ;p ... de är inte ett dugg bortskämda,
skillnad på att vara bortskämd och att "skämmas bort")

Det jag menar är de ungar som FÖRVÄNTAR sig DYRA och MÅNGA prylar och sen TÄVLAR med sina kompisar i skolan och på dagis om vem som fått dyrast och flest paket..

Är det föräldrarnas fel..eller samhällets? Föräldrarna bär en stor del av ansvaret men samhällsidealen har blivit ganska sjuk på sista tiden. När det gäller massor! Är det för att det är nya tider?

Jag försöker med allt jag kan för att barnen ska känna att julen är en mysig högtid fyllt av
GOD MAT, PYSSEL, BAK, MYS, LEVANDE LJUS, PYNT OCH GLITTER I MASSOR!!!!



Men är det dagens föräldrar som tar igen sina dåliga samveten för att de inte ägnar TID åt sina kids
och bedövar på så sätt samvetet genom att köpa en massa dyra prylar?
 Skillnaden på att "vara bortskämd" och att "skämmas bort" är ganska hårfin,
men det FINNS en skillnad,
och där hänger det på uppfostran och vad man får för värderingar hemifrån.


Exempel på att mina barn inte är ett dugg "bortskämda" har vi här:
En bekant till mig hade starka åsikter en viss jul då min dotter fick ca 40 julklappar
varav 27!! av dessa var bratzdockor.
(allt från stora babybratz som pratade med varandra och rörde sig med tillhörande tvillingvagn,
till mini mini bratz, radiostyrd bratzbil med inbyggd radio, alarm och lysande lampor)

Grejen var att jag INTE är särskilt rik, snarare tvärt om, men hade börjat köpa redan i augusti, 
köpte massor av bratzdockor från ebay bland annat då dollarn var så låg,
sen sålde jag en hel del av dem på tradera och gjorde en liten vinst, men behöll en del dockor som jag redan då slog in i paket och la i en säck på vinden... sen då jag skulle ta ner säcken,
då upptäckte jag att; OJ vad många paket det blev!!!
Då allt var inslaget så såg jag inte vad som var vad i, så jag ville inte sortera ut å bara ge några utan hon fick alla samtidigt helt enkelt.

Men iallafall, detta var julklappar, och sen fyller hon år i mars,
och då fick hon" bara" 2 paket, en tröja som var från brorsorna och
(hmm, glömt bort, kan ha varit nån nalle eller nått hon önskat sig? av mig)
och så hade jag skrivit ut ett stort grattiskort jag gjort själv i datorn.

En borstkämd unge hade FÖRVÄNTAT sig att även då få många paket...särskilt då mängden på julklappar var något överdriven i mångas ögon;p (ja..även i mina!)

Men tji fick min bekant som sagt att "
-"Hon kommer bli så bortskämd vänta bara tills hon fyller år, då förväntar hon sig MINST lika mkt!"

För dottern min, öppnade sina 2 paket då hon fyllde år (6 tror jag det var) med stor förjusning,
läste mitt kort nooga och berömde det för att det var så fint (med tingeling på)!
Och utbrister med ÄKTA glädje:
-"Åh tack mamma, vad fint, precis vad jag ville ha!!!"
 
En bortskämd unge hade FÖRVÄNTAT sig mer, och visat det dessutom!!

Då anser jag att jag måste ha lyckats och gett henne sunda värderingar i grund och botten!
Trots allt, hehehe, så gör jag RÄTT med kidsen,
även fast somliga höjer på ögonen då dottern fått färga sitt hår KNALLROSA t ex...

men jag kör mitt race, och so far har jag lyckats!






Kommentarer
Postat av: Mica

Du måste ta med mig och börja julhandla i aug nästa år!!! :D

2009-11-18 @ 15:49:10
URL: http://blackorchiid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0