FaMiLjEn!

 

 

Våran familj består av:

 

mig, Yoanna

Yoanna

en kreativ energisk duracellkanin
med tusen järn i elden
som gör som björnen ibland,
går i ide.

 

Jag är även mamma till
3 små viktiga människor:

 

 

 

Vanessa

Vanessa

född -00
tjejen med de många namnen (8 st!!), smart med temperament precis som sin mamma.

 

 

 

Vilder

Vilder

född -04
en tänkare och filosof,
med ögonfransar som gör vilken tjej som helst avis!

 

 

 

Vilgot

Vilgot

född -05
energiknippe och en intensiv liten pajas,
föddes med ett litet kors i pannan mellan ögonen,
sägs att han är beskyddad,
kan behövas för han har en förmåga att hamna i trubbel och snubbel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ont i halsen och mera Riga

Wtf ska jag bli sjuk nu??? Halsen känns riktigt svullen och det gör ont när jag sväljer... ja det skulle väl vara typsikt isåfall. Fast å andra sidan är det ju bättre att bli sjuk nu än att jag hade blivit dålig redan på båten... nu kan jag ju faktiskt vila ett par dagar och ta det riktigt lugnt.

Pojkarna ska ju som sagt vara hos pappa hela helgen, vi köpte presenter till dem på båten, inget godis för det får de ju endå ganska ofta då deras pappa handlar taxfree. Det blev istället lego och till mig själv köpte jag supersöta plåtburkar med Hello Kitty på, 3 burkar i olika stl, 114:- för alla 3, tyckte jag inte var så farligt dyrt.



Vanessa köpte choklad med laktris-fyllning... blä, inte min smak direkt. Sen en stor Pez Hello Kitty fick hon oxå, kolla vilken söt!

Sen i Riga så handlade vi lite oxå, jag fyndade kläder och ett paraply. Vanessa hittade en tröja hon ville ha, kommer bilder sen.

Då det var 4:e gången för min del i Riga så har man lite koll på vad som är billigt där och inte. Marknaden är inte särskilt billig som man kanske tror, visserligen KAN man pruta där men de är ganska hårda med sina priser och förstår knappt nån engelska alls. Däremot om man vill handla bär, blommor eller frukt är priserna på marknaden låga.
Skor kläder och annat är inte särskilt lönsamt att handla just där. 
 
I butikerna som ligger strax innan marknaden i nån form av mindre flott "galleria" på 2 plan är det klart billigare, sen hittade vi en butik inne i centrum som hade ordentligt med rea-priser.


Köpte ingen limpa cigg på resan då jag ändå har i tankarna att sluta röka helt. *stolt*
Köpte 2 lösa paket bara.

Och jag som har galet med beslutsångest och är rätt duktig på impulsköp hejdade mig själv i sista stund från att köpa en riktigt snygg men sjukt ONÖDIG klänning... hur ofta har jag det på mig lixom och sen så HAR jag ju drösvis med klänningar för precis alla tillfällen.

Iallafall, så provade jag en sååå sjukt snygg klänning i en butik, 20 LVL
(20,00 LVL säljs för 270,14 SEK) den satt perfekt och var väldigt bekväm dessutom, den var i nån slags stretchig satin och med en stooor rosett på magen (ett brett skärp i skinn som hörde till), marinblå, vit och röd, överdelen var marinblå och kjolen bredrandig i rött och vitt med underbart sött marinblått tyll under kjolen.

Jag blev såld men som "tur var" så tog hon inte kort inne i butiken, så jag var tvungen att gå ut och ta ut pengar från en bankomat, tjejen i butiken visade vägen dit och stod bakom mig med min fina klänning färdigpackad i en påse, det var nån före mig så jag sa åt henne att hon kunde gå tillbaka till sin butik sålänge då hon frågade om hon skulle vänta. Jag tog ut pengarna och under tiden slog det mig att "fasiken vad ONÖDIGT" att slänga bort 20 LVL på en KLÄNNING då jag har typ 30 st hemma. Så jag tog mina pengar, och lämnade gallerian, UTAN klänning. Det ni, lite stolt över mig själv blev jag allt!

Istället för en klänning
så fyndade vi istället i en annan butik, 2 tröjor, en till mig å en till Vanessa, ett riktigt snyggt supersött paraply, genomskinligt med svarta prickar på, och sen fick vi även en liten lunch med dryck för "klännings"-pengarna.






Vi gick förbi en kyrka och fick se skymten av ett bröllop. Kolla in hennes klänning...



Kvinnan med vitt huckle var en av 3 som sopade ihop alla rosenblad som ströddes över brudparet, de hann knappt landa på trappen innan de var där med sina sopkvastar, de kanske borde testa en håv nästa gång?

Och sen, kolla in BILEN!!



Sen kontrasten på fattigdom, den tiggande kvinnan i trappan som sitter med brun jacka och käpp... tror hon fick mest rosblad från de lyckliga tu i sin lilla ask denna dag. Inte ett riskorn i sikte, men rosenblad fladdrade över brudparet då de klev ut ur kyrkan.





Riga är en mycket vacker stad med vackra byggnader och ljuvliga parker.

Fattigdomen skymtar på vissa ställen men inte särskilt mycket och människorna är över lag påfallande vackra och klär sig riktigt snyggt, och staden är ren och fräsch i det stora hela. Vi såg en tiggare som satt och pratade i MOBIL, en aning motsägelsefullt va? Att tigga pengar samtidigt som man snackar i mobilen med polarna?

Oj det blev ett långt inlägg, nu måste jag fixa frukost till mig å kidsen här!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0