FaMiLjEn!

 

 

Våran familj består av:

 

mig, Yoanna

Yoanna

en kreativ energisk duracellkanin
med tusen järn i elden
som gör som björnen ibland,
går i ide.

 

Jag är även mamma till
3 små viktiga människor:

 

 

 

Vanessa

Vanessa

född -00
tjejen med de många namnen (8 st!!), smart med temperament precis som sin mamma.

 

 

 

Vilder

Vilder

född -04
en tänkare och filosof,
med ögonfransar som gör vilken tjej som helst avis!

 

 

 

Vilgot

Vilgot

född -05
energiknippe och en intensiv liten pajas,
föddes med ett litet kors i pannan mellan ögonen,
sägs att han är beskyddad,
kan behövas för han har en förmåga att hamna i trubbel och snubbel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Veckans Bild

En tanke/idé slog mig igår. Att de borde införa något som kallas VECKANS BILD i varje skolklass. En bild som ska bli en TANKESTÄLLARE, som ska få en att TÄNKA och stanna upp, reflektera över vad man har och att KÄNNA.
Vi matas dagligen med nyheter, hemska bilder i tv, på löpsedlar och via internet. Det blir för mycket och svårt att ta in ibland... för ögat är alldeles för vant och det passerar ibland nästan obemärkt förbi.

Att välja ut EN bild, varje vecka, på ett BARN någon annanstans i världen, tror jag kan bli en utmärkt tankeställare och framförallt få VÅRA barn att vara tacksamma för hur de faktiskt har det jämförelsevis med många många andra barn där ute. Ibland är det nyttigt att faktiskt jämföra, att bli upplyst så att man stannar till och lär sig att uppskatta det man faktiskt tar för givet och inte ens tänker på.

Jag tror att det skulle öka medvetenheten och framförallt få oss att stanna upp i våra egna sämre beteenden och egoistiska tankar. Blir man inte upplyst så kan man ju heller inte VETA.
Sådant kan vara svårt då man inte har något att jämföra med, och vårt sammhälle är alldeles för stressat för att barn av idag ska förstå/bry sig/ta till sig av det som händer.

Att i skolan ägna en lektion i veckan till detta, skulle vara utmärkt, skulle kunna anpassas efter varje årskurs, allt från att prata om bilden, skriva om den, beskriva och därmed känna.

Då min dotter var yngre, så fick jag ett sådant där kedjemail av något slag, med några bilder på barn från krig och svält. Det var bl a en bild på en ung flicka/barn med lillebror på en nerbränd gata och en liten text under i stil med;

"Denna flicka tar ensam hand om sin lillebror och har inte längre något hem eller föräldrar."


Vid ett tillfälle då dottern min var jobbig/tjatig/gnällig/otacksam så satte jag mig faktiskt ner med henne och visade det mailet. Visst, hemska bilder, men kände att det var VIKTIGT. Att hon skulle bli lite upplyst och få perspektiv, iallafall för stunden.


Senare vid något tillfälle då vi hade en diskussion säger hon med eftertanke;
-Mamma, jag tror jag skulle behöva se den där bilden igen.

Kom att tänka på det igår och att det är något som alla barn borde få TID för.

Det är viktigt med prespektiv, att faktiskt stanna upp ibland.
Vi kanske inte kan förändra världen över en natt, ja kanske inte ens på ett årtionde, men vi kan förändra våra hjärtan och tankar, vi kan lära oss att vara tacksamma för sådant som vi tar för givet, vi kan lära oss att ta vara på det vi faktiskt HAR.



VECKANS BILD



Klart jag kan gnälla över att jag inte har mjölk till kaffet, att jag fryser för att jag glömde vantarna (som jag faktiskt ÄGER och som ligger i en låda i MIN hall i MITT HEM som jag faktiskt HAR....) till skillnad från tyvärr många andra om man faktiskt tänker efter....

ibland är det bra att bli påmind om att man faktiskt har det jävligt bra trots allt.



PERSPEKTIV = TACKSAMHET?


förhoppningsvis





Kommentarer
Postat av: sossessa

Tänkvärt och jättefint skrivet Yoanna!



Tack!

2010-01-17 @ 08:02:22
URL: http://sossessa.wordpress.com
Postat av: Bodil

En bra idé, helt klart. Är nog inte heller bara barnen som skulle behöva en veckans bild, utan även vi vuxna.



Bilden du la in nu var riktigt hemskt. :(

2010-01-17 @ 09:40:07
URL: http://enmynta.se
Postat av: Angelica

Din blogg är jätte mysig/snygg mm. Men nu brast mitt hjärta av den här bilden,skulle kuna lägga mig ner nu och gråta som ett barn på kudden men jag biter ihop...Fan ! =( Angelica från FL

2010-01-22 @ 22:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0