FaMiLjEn!

 

 

Våran familj består av:

 

mig, Yoanna

Yoanna

en kreativ energisk duracellkanin
med tusen järn i elden
som gör som björnen ibland,
går i ide.

 

Jag är även mamma till
3 små viktiga människor:

 

 

 

Vanessa

Vanessa

född -00
tjejen med de många namnen (8 st!!), smart med temperament precis som sin mamma.

 

 

 

Vilder

Vilder

född -04
en tänkare och filosof,
med ögonfransar som gör vilken tjej som helst avis!

 

 

 

Vilgot

Vilgot

född -05
energiknippe och en intensiv liten pajas,
föddes med ett litet kors i pannan mellan ögonen,
sägs att han är beskyddad,
kan behövas för han har en förmåga att hamna i trubbel och snubbel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Privat; inte längre, utlämnande; Ja. Men whatever. That´s still ME

Har inte velat utlämna mig riktigt i sin helhet, (men har man följt min blogg och läst mellan raderna så är detta nog ingen större nyhet.) Men jag väljer att göra det nu, komma ut ur den jävla garderoben som varit alldeles för trång och mörk med alltför många skelett.

Kanske finns det andra som mår som jag, kanske att jag kan ge någon annan något genom att jag lämnar ut och delar med mig av migsjälv?

Folk som dömer mig ger jag inte ett ruttet skit för, såhär är jag, och varför och hur får du veta här och nu.



Jag har en sjukdom, Bipolär 2. Sen även 2 diagnoser, ADHD och PSTD. Här nedan kan ni läsa lite om vad det innebär, har suttit och googlat fram en hel del fakta och tagit med det som jag tycker är det viktigaste.

Sen har jag även efter en traumatisk misshandel (länken är klickbar) troligen en nerv i nacken som ständigt hamnar i kläm vid överansträngning och ger mig domningar/ yrsel och synrubbningar, (även en stor orsak till min PSTD. Jag väntar även på att få göra ett ryggmärgsprov för att helt utesluta en ev MS, men det lutar åt att domningarna osv har med stressen och nervern i nacken att göra.


Bipolär sjukdom

Symtomen blir vanligtvis svårare med tiden och utan behandling riskerar den sjuke kroniska funktionsnedsättningar. Med förebyggande medicinering är prognosen god. Många är symtomfria i flera decennier och mellan sjukdomsperioderna (skoven) fungerar individen vanligtvis normalt. Förloppet påverkas av yttre faktorer som miljö och stress.


Orsaken ligger i att stress leder till utsöndring av många typer av stresshormoner som har förmågan att via blod-hjärnbarriären nå känsliga strukturer i hjärnan. Bland annat glukokortikoider som kortisol påverkar strukturer i hjärnan som hippocampus och hypothalamus, dessa interaktioner leder i sin tur till förändringar i serotonin- och dopaminsignaleringen


Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna. De uppskattar att bipolär sjukdom är den sjätte vanligaste orsaken till funktionshinder för personer mellan 15 och 44 år, vilket är åldersgruppen som sjukdomsutbrottet främst förknippas med. Åldern när symtomen först framträder indikerar också hur allvarlig sjukdomen är: I USA (1993) erhåller 89 procent av ungdomar med bipolär sjukdom full handikappersättning innan de fyller 30 år, trots behandling. I Norge (2010) är sannolikheten att bipolära patienter erhåller sjukersättning 48 procent; för den friska befolkningens kontrollgrupp 11,5 procent.


Vissa personer är ofta deprimerade men sällan maniska. Andra erfar mestadels mani eller hypomani. Symtomen kan vara få eller många, det är inte lika för alla och typen av symtom och hur allvarliga dessa är kan variera över tiden. Perioderna mellan skoven är i allmänhet symtomfria och personen fungerar normalt trots den kroniska sjukdomen. Sådana friska perioder kan vara i många år och inte alla drabbas av flera skov.


Hypomani förknippas med kreativitet och en oproportionerligt stor andel framgångsrika konstnärer har haft någon form av bipolär sjukdom




Snodde en lista på kända personer som har bipolär sjukdom.

bannerleft.jpg (50,4 kB)


Deras framgång har väl inget å göra med sjukdomen?
JO tänk för att det tror jag!

Anledning till att jag nämner det? Dom är ett bra exempel på att man kan gå varfan man vill, (hypo)maniska personer är oftast väldigt kreativa.
En manisk människa märker oftast inte själv när den är manisk utan att någon påpekar det.

(snodde texten rakt av från en annan blogg, kunde inte uttryckt det bättre själv nämligen)

Och här kommer några fler: (med risk för att vissa namn upprepas, men orkar inte korrekturläsa)


Ludwig van Beethoven, kompositör
Alohe Jean Burke, musiker, vokalist
Rosemary Clooney, sångerska
DMX Earl Simmons, rappare och skådespelare
Ray Davies
Lenny Dee
Gaetano Donizetti, opera sångare
Peter Gabriel  sångare
Jimi Hendrix, världens bästa gitarrist
Kristen Hersh
Phyllis Hyman
Jack Irons
Daniel Johnston
Otto Klemperer, musiker
Oscar Levant, pianist, kompositör
Phil Ochs, musiker, politiskt aktiv, poet
John Ogden, kompositör, musiker 
Jaco Pastorius
Charley Pride
Mac Rebennack (Dr. John)
Jeannie C. Riley
Alys Robi, vocalist 
Axl Rose
Nick Traina
Del Shannon
Phil Spector, musiker och producent
Sting, musiker
Tom Waits, musiker, kompositör
Brian Wilson, musiker, kompositör, arrangör
Townes Van Zandt, musician, composer
Kurt Cobain, musician
John Berryman
C.E. Chaffin
Hart Crane
Randall Jarrell
Jane Kenyon
Robert Lowell
Sylvia Plath
Robert Schumann
Delmore Schwartz
Robert Boorstin
L. Brent Bozell
Bob Bullock
Winston Churchill
Kitty Dukasis
Thomas Eagleton
Lynne Rivers
Theodore Roosevelt
Karl Paul Link
Dimitri Mihalas
Shelley Beattie
John Daly
Muffin Spencer-Devlin
Ilie Nastase
Jimmy Piersail
Barret Robbins
Wyatt Sexton
Alonzo Spellman
Darryl Strawberry
Dimitrius Underwood
Luther Wright
Bert Yancey
Louis Althusser
Honors de Balzac
Art Buchwald
Neal Cassady
Patricia Cornwell
Margot Early
Kaye Gibbons
Johann Goethe
Graham Greene
Abbie Hoffman
Kay Redfield Jamison
Peter Nolan Lawrence
Frances Lear
Rika Lesser
Kate Millet
Robert Munsch
Margo Orum
Edgar Allen Poe
Theodore Roethke
Lori Schiller
Frances Sherwood
Scott Simmie
August Strindberg
Mark Twain
Joseph Vasquez
Mark Vonnegut
Sol Wachtler
Mary Jane Ward
Virginia Woolf
Heath Ledger
Robbie Williams
och håll i er:
ALBERT FUCKING EINSTEIN





Återfallsrisken minskar med stabil dygnsrytm medan stress har motsatt effekt.


 

Vissa har högre intellektuell förmåga när de är hypomana än när de är deprimerade. Bipolära patienter har normal verbal IQ, möjligen för att hjärnans språkkognitiva delar besparas från sjukdomsförloppet, eller för att de av naturen har begåvats med högre intellektuell kapacitet; deras intelligensnivå innan sjukdomen tenderar att vara ovanför genomsnittet

 

Det hypomaniska tillståndet beskrivs ofta som en förlösare av kreativ förmåga och produktion. Känslorna är starkare, synen på omgivningen annorlunda och det är lättare att "tänka utanför boxen."

Sådana expansiva stämningslägen kan tillsammans med snabba tankeprocesser som är ett vanligt hypomaniskt drag ge upphov till fler och snabbare idéer. Kvalitativt kan då associationerna och idéerna bli unika; i bästa fall också nydanande och meningsfulla, ett allmänt mått på kreativitet.

Ett uttalat kombinatoriskt tänkande skiljer maniska patienter från andra individer. Det innebär att omaka perceptioner och idéer lättare kombineras och utvecklas. Sjukdomstillståndet kan å andra sidan producera obegripligheter men den biologiska mekanismen kan vara densamma som ger friska högkreativa individer förmågan att se många ovanliga samband i problemlösningssituationer.
 

Snabbare och friare tankar skapar dock inte kreativitet i en annars fantasilös människa men om hypomanin förlöser en kreativ persons kognitiva processer, kan ett kvalitativt förändrat resultat uppnås. Intensivt kreativa perioder är i många fall också omöjliga att skilja från hypomani. En uttalad mani utgör dock per definition ett markant funktionshinder.

Sömnsvårigheter är vanliga. En del har svårt att somna. Många sover

ytligare än vanligt, vaknar lätt och kan inte somna om. Besvär av tidigt uppvaknande

är ofta typiskt. Man somnar kanske utan svårigheter, men vaknar

sedan på småtimmarna och kan inte somna om.

Morgontimmarna blir

plågsamma, präglade av kval och ångest. Man talar om "vargtimmar".

En del reagerar på motsatt sätt. De känner sig tunga i kroppen, ligger

mycket, och sover betydligt mer än normalt, ofta mer än 12 timmar per

dygn. Många säger att de "går i ide". Ökad sömn är mycket vanligt vid

bipolära depressioner.


Den som är deprimerad upplever ofta en speciell form av trötthet. Det är som

om förmågan att få fram energi försvunnit. Det som tidigare gjorts automatiskt

utan någon ansträngning kräver nu stor möda. "Allt tar emot."

Man måste tvinga sig för att komma igång. En del säger att de är "handlingsförlamade".

Detta drag är ofta särskilt uttalat vid bipolära depressioner.


Känsla av värdelöshet, skuldkänslor

Självanklagelser och skuldkänslor är vanliga. Tankarna kretsar ofta kring

föreställningen att man är värdelös. Man duger ingenting till och har alltid

varit en bluff. Minnen kring tidigare händelser får en negativ innebörd och

tas som bekräftelser på självanklagelserna. Bagatellartade misstag förstoras

och ältas på ett tvångsmässigt sätt.

De negativa tankarna ter sig automatiska.

Också omvärlden tolkas ofta i mörka färger. Man känner sig lätt illa

omtyckt och kanske motarbetad.


Koncentrationssvårigheter, obeslutsamhet

Tankeverksamheten brukar kännas trög. Det är svårt att minnas och förmågan

att koncentrera sig är nedsatt. Många har mycket svårt att bestämma

sig, också då det gäller småsaker. Varje beslut ter sig obehagligt. Både förmågan

att tänka och vilja tycks hämmade.


Den extrema energi som andra kan märka och som ibland beskrivs som

"vulkanisk" är ofta inriktad på olika projekt. Eftersom idéer snabbt avlöser

varandra kan det mesta stanna just vid idéer. Det som påbörjas i praktisk

handling lämnas dessutom ofta oavslutat. Nya projekt får ta över.


Många för anteckningar om sina planer för att försöka hålla ihop det hela. En del

projekt är relativt enkla, som storstädning, ommöblering och ombyggnader

i hemmet. Sådana projekt kan sättas igång mitt i natten.

Andra projekt är mer storslagna. Det kan då röra sig om affärer eller konstnärlig verksamhet.

Dessa projekt kan ha drag av det fantastiska och ibland också drag av

genialitet. Men det mesta är ogenomförbart och kommer inte heller längre

än till ett förberedande stadium. Ofta får idéer om nya projekt avbryta ett

redan påbörjat.

______________________________


ADHD

 

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symptom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symptom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå, och ska också vara av sådan grad att de försvårar patientens liv betydligt.


Koncentrationssvårigheter

Dålig impulskontroll

Hyperaktivitet

Glömska


Det finns även andra symptom som är vanliga bland personer med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.


Nedsatt motorik

Sömnsvårigheter

Sen ta och språkutveckling

Problem med att tolka sinnesintryck

Hetsigt humör och trots

- och

Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression

Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar

Känslomässig instabilitet


Behandling


Adhd går inte att bota, men det finns olika sätt att underlätta vardagen.

 

Adhd hos vuxna


De problem som många vuxna med adhd beskriver är en känsla av otålighet, rastlöshet och vantrivsel när inget spännande händer. Man kan ha svårt att vara uppmärksam när man ska lyssna på andra och svårt att behärska sina känslor. Många beskriver att de fortfarande har en benägenhet att handla för fort utan att hinna tänka efter ordentligt.

Precis som barn, kan vuxna med adhd ha problem med att organisera arbetet, studierna eller vardagssysslorna hemma. Man kan ha svårt att tåla vardagsstress och man känner sig lätt utarbetad. På jobbet kan det vara svårt att klara av många arbetsuppgifter samtidigt.


För de flesta vuxna med adhd handlar problemen framför allt om svårigheterna med koncentration och uppmärksamhet och mindre om överaktivitet. Man kan ha svårt för att komma igång och bli klar med en uppgift. I stället skjuter man upp det som borde göras.


 

Posttraumatisk stressyndrom PTSD

 

Posttraumatisk stressyndrom, PTSD, kan drabba en person som varit med om exempelvis misshandel, våldtäkt, en olycka, krig eller en naturkatastrof. En behandling som visat god effekt vid posttraumatiskt stressyndrom är kognitiv beteendeterapi.


Posttraumatiskt stressyndrom förkortas till PTSD efter engelskans posttraumatic stress disorder. Det kan drabba dig om du varit med om en svår händelse som inneburit livsfara eller en allvarlig kränkning av din integritet. Det kan handla om:


rån

misshandel

sexuella övergrepp

olyckor

naturkatastrofer

tortyr

krigshändelser

svåra upplevelser under intensivvård

en svår förlossning.


Traumat kan vara personligt, som misshandel i hemmet, eller opersonligt, som en olycka.


Vid posttraumatiskt stressyndrom återupplever du den traumatiska händelsen, blandat med känslor av skräck eller vrede. Återupplevelsen kan utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om traumat.


 

Symtom vid posttraumatiskt stressyndrom


De vanligaste tecknen vid posttraumatiskt stressyndrom är:


att återuppleva traumat i form av återkommande och påträngande minnesbilder. Det kan ske både när du är vaken och när du sover, då i form av mardrömmar.


att försöka undvika allt som på något sätt påminner om traumat. Det kan leda till att du isolerar dig från familj, vänner och arbetskamrater.


en överdriven vaksamhet. Den överdrivna vaksamheten kan göra dig onormalt lättskrämd och lättirriterad. Du kan få omotiverade vredesutbrott, koncentrationssvårigheter och problem med sömnen.


minnesförlust. Den kan vara total och är oftast begränsad till tiden precis före, under eller efter traumat.

 

Händelsen eller traumat är det första kriteriet och innebär att den drabbade personen:

1: reagerat med intensiv rädsla, hjälplöshet eller skräck.

2: upplevt, bevittnat eller konfronterats med en händelse eller en serie av händelser som innebar död, allvarlig skada eller hot om detta, eller ett hot mot egen eller andras fysiska integritet.

PTSD yttrar sig på en rad olika sätt. Enligt DSM-IV är symtomen av tre olika slag:
B. Återupplevandesymptom
C. Undvikandesymptom
D. Överspändhetssymptom
E. Duration
F. Funktionsnedsättning


___________________________________________





 

 





Kommentarer
Postat av: caroline

Hej!! :)



Jag förstår dej, jag har själv ADHD , samt bipolär sjukdom.



Min adhd är jag ganska öppen med, däremot brukar jag sällan berätta att jag är bipolär, fråga mig inte varför, men de känns mer "fult" med den bipolära delen.



Just nu är jag gravid.

För de mesta är de min adhd som spökar, eftersom de är adhdn som kan göra att de bipolära utbryter, typ... jag vet inte riktigt, jag är dålig på att lyssna på min läkare. haha..



Men min gravditetet går bra, men ojoj, så jobbigt de är ibland, jag är van att vanligtvist medicineras. så detta är en utmaning, men bebbelutten är snart ute, o då kan vi återgå till de mer normala igen ...



Jag tycker de är starkt av dig att gå ut med detta./Carro :)

2011-06-26 @ 19:37:39
URL: http://bebbelutten.blogg.se/
Postat av: Happycobra

Hej!



Verkligen super starkt av dig att gå ut offentligt med detta. Jag har själv fått min diagnos: bipolär för knappt ett år sedan nu & medicineras för det nu, men jag e inte helt stabil i medicinen än. Jag har nyss startat min blogg & där bearbetar jag mycket av mina känslor från förr & nutid. Kolla gärna in om du vill/orkar. Din sida här var otroligt intressant & jag "tjuva" en del av din info till min blogg, hoppas det e ok för dig? Slukke det vara ok att jag länkade till denna artickel från min blogg? Jag har bara delat ut adressen till mina närstående. Jag e fortfarande anonym, men en dag senare kanske jag med orkar/klarar av att "komma ut" offentligt om min diagnos ;) Tack, du har stärkt mig nu. Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0